بررسی تنظیمات امنیتی اینترنت اکسپلورر (نسخه موجود در ویندوز XP -


با توجه به وجود انواع تهدیدات امنیتی در اینترنت ، مساله چگونگی ایجاد یک ارتباط اینترنتی که در آن امنیت کامپیوتر و اطلاعات داخل آن حفظ شود در کانون توجه همه قرار گرفته و بعید می دانم که کسی نیاز به احتیاط را در اتصال به اینترنت منکر شود .

امروزه اگر بدون استفاده از ابزارهایی نظیر Zone Alarm به اینترنت وصل شوید ، احتمال آنکه کامپیوتر شما در چند دقیقه کوتاه به تسخیر نرم افزارهای مزاحمی مثل انواع نرم افزارهای تبلیغات ، تروجانها و ... دربیاید زیاد است. در این حا لت است که سرعت اتصال شما به اینترنت بسیار کند می شود ، مرتب Disconnect می شوید و از بازشدن پنجره های تبلیغاتی مزاحم روی صفحه شکایت می کنید. در اینگونه اوقات معمولا کارت اینترنت خود را عوض می کنید ولی بازهم همان آش و همان کاسه است. چون مساله مربوط به کارت اینترنت نیست بلکه مربوط به بی احتیاطی خود شما است!

برای مقابله با خطرات موجود در اینترنت (مثل پنجره های تبلیغاتی ناخواسته ، cookie های خطرناک و تروجانها) شرکت های مختلف راه حلهایی را در قالب نرم افزارهایی چون Zone Alarm (که به تازگی یک نسخه دارای برنامه ویروس یاب هم از آن ارائه شده) ، Norton Internet Security (که علاوه بر فایروال دارای آنتی ویروس هم هست و معمولا بر روی سی دی ها مادربرد های گیگا ارائه می شود) و چندین نرم افزار دیگر ارائه داده اند. در اینجا ما نمی خواهیم هیچ کدام از اینها را بررسی کنیم !

در واقع خود نرم افزار اینترنت اکسپلورر که به صورت آماده بر روی ویندوز شما وجود دارد دارای تعدادی امکانات امنیتی بسیار خوب است که معمولا به آنها توجه نمی شود. اگرچه استفاده از این امکانات جای نرم افزاری مثل Zone Alarm را نمی گیرد ولی در جای خود قابل توجه است.



برای استفاده از امکانات امنیتی اینترنت اکسپلورر (IE) مراحل زیر را دنبال کنید :

1. ابتدا پنجره اینترنت اکسپلورر را باز کنید.

2. از منوی Tools گزینه Internet Options را انتخاب کنید.

3. حالا لبه Security را انتخاب کنید. امکانات امنیتی نرم افزار در این لبه قرار دارند.


حالا به شرح امکانات مختلف امنیتی اینترنت اکسپلورر می پردازیم :

برنامه اینترنت اکسپلورر چهار ناحیه مختلف را برای بازدید از سایتهای مختلف از هم تفکیک می کند. در بالای پنجره (مطابق شکل بالا)، این چهار گروه نشان داده شده است. صفحات وبی که شما بارگزاری می کنید ممکن است از یک شبکه داخلی یا اینترانت (Local intranet) باشد یا از سایتهای امن (Trusted sites) یا از سایتهای محدود یا اصطلاحا پر خطر (Restricted sites) یا از قسمتهای عمومی اینترنت (Internet). هر کدام از این نواحی تعریف خاص خودش را دارد و بر آن اساس می توانیم برایش یک سطح امنیتی مخصوص به خودش را تعریف کنیم. (سطح امنیتی به اینترنت اکسپلورر این را می فهماند که موقع بازکردن یک سایت یا صفحه وب چقدر باید احتیاط به خرج دهد!)

حالا با توضیحات مختصری در مورد هر کدام از نواحی سطح امنیتی مورد نظر را نیز مشخص می کنیم :


1. سطح امنیتی اینترانت (Local intranet) : اطلاعاتی که بر روی شبکه داخلی قرار دارد. برای دریافت و نمایش این اطلاعات سطح امنیتی متوسط (medium ) را پیشنهاد می کنیم.

2. سایتهای امن (Trusted sites) : سایتهایی که مطمئن هستید برنامه های مخرب ندارند (مثلا reyhoo.com). برای دریافت و نمایش این اطلاعات سطح امنیتی پایین ( Low ) را پیشنهاد می کنیم.

3. سایتهای پر خطر (Restricted sites) : سایتهایی که مشکوک به داشتن اطلاعات مخرب هستند. برای دریافت و نمایش این اطلاعات سطح امنیتی بالا (High ) را پیشنهاد می کنیم.

4. سطح امنیتی اینترنت (Internet) : سایتهایی که در سه ناحیه بالا قرار نداشته باشند در این ناحیه قرار می گیرند. با توجه به اینکه شما خودتان باید سایتهای امن و ناامن را مشخص و سطح امنیتی لازم را برایشان تعریف کنید (چگونگی این کار را در قسمتهای بعدی مقاله توضیح داده ام ) تقریبا در آغاز کار با اینترنت اکسپلورر تمام سایتهای اینترنتی در این ناحیه قرار می گیرند. اگر از نرم افزارهای دیواره آتش نظیر Zone Alarm استفاده نمی کنید توصیه می کنم سطح امنتی را برای ناحیه "اینترنت" که کلی ترین ناحیه است بر روی سطح High (امنیت بالا) تنظیم کنید و گرنه پس از مدتی کامپیوتر شما پر از نرم افزارهای مخرب تبلیغاتی ، تروجانها و انواع خطرناک تر می شود و دهها عواض را برای شما به همراه می آورد.

برای تنظیم سطح امنیتی بالا (High) مراحل زیر را دنبال کنید :

1. در برنامه IE از منوی Tools گزینه Internet Options را انتخاب کنید.

2. در کادر محاوره ای باز شده (نظیر شکل بالا) بر روی شکلک اینترنت کلیک کنید.

3. در قسمت پایین صفحه (Security level for this zone) دسته را به سمت بالا ببرید. حالا در کنار ابزار عبارت high باید به جای Medium ظاهر شود.

حالا شما تمام سایتهای این ناحیه را با همین تنظیمات خواهید دید.

گرچه امن ترین حالت مرور سایتها همین حالت است ولی برای اجرای بعضی از سایتها مشکلاتی به وجود خواهد آمد. در واقع بعضی از سایتها مثل ارائه دهندهگان ایمیل لازم است به راحتی بیشتری بتوانند اطلاعات خاصی را بر روی هارد سیستم شما بنویسند تا امکان ارتباط شما با آنها و استفاده از امکاناتشان فراهم شود ولی سطح امنیتی بالا (high) از این کار جلوگیری می نماید. همچنین سایتهای مربوط به کنترل پنل سایتهای وبلاگ و نظایر آنها لازم است از سطح امنیتی متوسط و یا پایین استفاده کنند.

اگر از امنیت این سایتها مطمئن باشید می توانید آنها را در لیست سایهای امن که در حوزه دیگری قرار دارند قرار دهیم

برای قرار دادن یک سایت در ناحیه امن مراحل زیر را انجام دهید.

1. در حالتیکه کادر Internet Options باز است ، بر روی قسمت سایتهای مطمئن کلیک کنید.

2. حالا بر روی دکمه sites کلیک کنید.

3. در کادر محاوره ای باز شده (که نظیر کادر زیر است) ، در کادر متنی ...Add this web site آدرس سایت امن را اضافه کنید. (اگر پیشوند سایت شما https نیست بر روی پایین ترین گزینه صفحه (...Require server) کلیک کنید تا علامت "تیک" برداشته شود.)

3. حالا بر روی دکمه Add کلیک کنید تا سایت شما به لیست اضافه شود. حالا این سایت اجازه می یابد بدون هیچ مشکلی بر روی کامپیوتر شما اجرا شود .

حتما به سایتهایی هم برخورده اید که به نظر دارای خطر می رسند. برای این کار باید این سایت را در ناحیه محدود (Restricted sites) قرار دهید تا با احتیاط بیشتری وارسی و سپس اجرا شود. ترتیب انجام این کار هم مشابه قرار دادن یک سایت در حوزه سایتهای مطمئن است.

در این مقاله با راههایی برای امن کردن کامپیوتر و مقابله با خطرات موجود در اینترنت آشنا شدید. فراموش نکنید که با عمل به راهکارهای ارائه شده نهایتا جلو بخشی از خطر را می گیرید و بخش مهم دیگری از خطرات موجود در اینترنت باقی می ماند و آن هم مقابله با ویروسها است. در این بخش ویندوز کاملا شما را تنها گذاشته است و هیچ ابزار امنیتی ندارد! بنابراین زودتر دست به کار شوید و علاوه بر تنظیمات امنیتی ، یک ضد ویروس قوی هم نصب کنید

نظرات 1 + ارسال نظر
کیمیانت یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 04:22 ب.ظ http://kimiyanet.blogsky.com

دوست گرامی : با تشکر از وبلاگ خوبت .
اگر به کارت اینترنت احتیاج داشتی یک سری هم به ما بزن !

لذت اتصال پرسرعت56K، ارزان، بدون اشغال ، بدون فیلتر و با پشتیبانی 24 ساعته را احساس کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد