5مرحله راه اندازی یک وب سایت حرفه ای

 

   1. تعیین اهدافی برای کارکرد وب سایت 
   2. طراحی وب سایت برای انتقال پیام تان
   3. پیدا کردن یک میزبان برای سایت
   4. تبلیغ و ترویج خدمات سایت
   5.نگهداری و توسعه سایت


1-   تعیین اهدافی برای کارکرد وب سایت

مطمئناً شما می دانید چرا به یک وب سایت نیاز دارید. اما تلاش کنید تا دلایل خود را در قالب کلماتی تنظیم کنید. خواهید دید این کار به همین سادگی که شما فکر می کردید نیست.

قبل از اینکه وب سایت شما بتواند به صورت عملی طراحی شود شما نیاز خواهید داشت که به صورت واضح بدانید که چه کاری می خواهید انجام دهید وبهترین راه برای اینکار نوشتن انتظار ها و برنامه هایی است که شما برای سایت خود گزینش کرده اید. اگر در نوشتن فاقد تبحر لازم هستید این اهداف را برای یکی از دوستان خود بگویید و یا برایش مجسم نمایید تا او این کار را برای شما انجام دهد. اگر شما حتی نمی توانید این انتظارات و اهداف را به صورت توصیف و تشریح کنید به احتمال فراوان هنوز هیچ ایده و دیدگاهی نسبت به وب سایت خود ندارید.

این اهداف می تواند شما را درطراحی وب سایت راهنمایی کند و می تواند عامل مهمی در ترغیب بازدید کنندگان هدف به بازدید های مکرر از سایت شما داشته باشد بنابر این برای اینکار بهتر است که به صورت دقیق از جزئیات و ویژگی ها ی کار سایت خود بنویسید. مثلاً اگر در اهداف خود بنویسید که من سایتی می خواهم که به درآمد من بیافزاید هیچگاه نمی توانید در مرحله اول راه اندازی سایت خود موفق باشید.چرا که هدف شما بسیار بزرگ است و تمرکز شما را غیر ممکن خواهد ساخت اما اگر شما این هدف را ذکر کنید چه؟

من می خواهم در وب سایت خود کتابهایی در مورد گل ها و گیاهان بفروشم به ویژه برای دانشجویان.

در این حالت شما می دانید که کالایی دارید و بازدیدکنندگانی خاص که می توانید سایت خود را برای آنها طراحی و راه اندازی کنید.

سایتی که برای کلیه دانشجویان علاقمند به این کتب قابل استفاده باشد و توسط آنها به دیگر دانشجویان هم پیش نهاد شود.

با دست یافتن به بیانی شفاف برای اهداف شما می دانید که دقیقاً چه مسیری پیش رو دارید.

2-   طراحی وب سایت برای انتقال پیام تان

اکنون که هدف شما کاملاً روشن شده است رسالت و نقشی را هم که شما بنا دارید با استفاده از سایتتان به انجام برسانید برای خودتان کاملاً آشکار است  و یا می توان با کمی تلاش از آنها آگاه شد. اگر بخواهیم برای مثالی که در بالا ذکر شد رسالت و نقشی را عنوان کنیم میتوانیم اینگونه عنوان کنیم که : آموزش کشت و کار گلهای مختلف چرا که بیشتر بازدیدکنندگان شما دانشجویان خواهند بود.

عوامل مختلفی با همدیگر منطبق می شوند تا طراحی یک سایت مناسب و موفقیت آمیز شود. سه عامل اصلی عبارتند از:

1-       ظاهر طراحی

2-       محتوا

3-       برنامه نویسی

وقتی که شروع به کارکردن بر روی این عوامل کردید هدف و رسالتی که انتخاب کرده اید را فراموش نکنید.

1-       طراحی ظاهری

طراحی ظاهری مناسب به مهارت، ورزیدگی و دید هنرمندانه نیاز دارد اگرچه این بدان معنی نیست که شما نمی توانید از عهده این کار بر آیید. مطالب زیر را برای زمانی که طرح سایت خود را آغاز می کنید به خاطر بسپارید.

·          ثابت قدم باشید. زمانی که تصمیم خود را برای طراحی سایت تان گرفتید این روحیه را در طراحی تمامی صفحات پیگیری کنید.

·       برنامه ویژه ای برای کاربرد رنگ در وب سایت خود داشته باشید از رنگهایی استفاده کنید که اهمیت موضوع را به خوبی نشان دهد. چه رنگها، بافت و مشخصه های ظاهری ای می تواند توصیف گر منظور سایت شما باشد.

·       وقتی یک سایت اینترنتی برای کسب و کار خود طراحی می کنید سعی کنیدجلوه های بصری آن را به خوبی مورد توجه قرار دهید. بررسی کنید که آیا متن شما در پس زمینه ای که انتخاب کرده اید قابل خواندن است یا خیر؟

از رنگهایی صحیحی که در وب کارایی دارند برای متون و پس زمینه های خود استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطالب این سایت را در مورد رنگها در وب مطالعه کنید: http://www.lynda.com/hexh.html

·      در مورد چگونگی به کار گیری جلوه های گرافیکی در سایت خود تصمیم گیری کنید. هرگز بازدیدکننده سایت را با به کار بردن جلوه های گرافیکی سنگین سردرگم نکنید و سرعت بارگذاری سایت خود را با این کار کاهش ندهید. جلوه های گرافیکی حجیمی که اهداف کوچکی را از طریق آنها دنبال می کنید.

·         با دقت تمام امکانات و مطالبی را که قصد دارید در وب سایت خود قرار دهید انتخاب کنید و کارایی هر یک را در راه ارائه پیام اصلی سایت بررسی کنید.

·      نسبت به زمان بارگذاری سایت خود در مرورگر بازدیدکنندگان آگاه باشید. حجم فایل های گرافیکی خود را کاهش دهید. سعی کنید مجموع حجم هر صفحه از وب سایت شما با در نظر گرفتن متون، تصاویر و... در حدود 50-60 کیلو بایت باشد. برخی ار بازدیدکنندگان در صورت طولانی شدن زمان بارگذاری صفحه آن را رها خواهند کرد.

·      دو نمونه از معمول ترین فرم های تصاویر گرافیکی "gif"،"jpg" طبق یک قانون کلی از فرمتJpg برای عکس های بزرگ خبری و... استفاده می شود و از فرمتgif برای عکس های ساده کوچک

·      توجه داشته باشید که بازدیدکنندگان با استفاده از مرورگر ها و سیستم عامل های مختلفی از وب سایت شما دیدن می کنند. بنا برا این ممکن است دچار مشکلاتی شوند. سعی کنید قبل از ارسال سایت طراحی شده آن را با حداکثر تطابق قابل استفاده برای کلیه کارابران اینترنت قرار دهید.

2-       محتوا

بازدیدکنندگان به خاطر آنچه شما می گویید، آنچه به او نشان می دهید و چگونگی معرفی کالایی که ارائه کرده اید برای دیدن سایت شما وقت می گذارند.

به بازدید کنندگانتان دلیلی بدهید تا آنها در سایت شما به گشت و گذار بپردازند. به انها محتوا بدهید.

·          شما چه چیزی ارائه می کنید که دیگران ندارند؟

·          دلیل اینکه شما تنها کسی هستید که از اطلاعات خاصی بهره می برید چیست؟

·          آیا شما اطلاعات ارزشمند و به روز شده ای را در اختیار قرار می دهید؟

·          از نظر املایی و انشایی محتوای سایت شما دقیق و درست است؟

محتوای سایتی لذت بخش است که یا حاوی اطلاعات باشد و یا سرگرمی های خاصی در آن وجو داشته باشد.

محتوا می تواند شامل متن، عکس، صدا، بازی، مطالعات، مباحثات و.... باشد. اگر وب سایت شما حاوی اطلاعات و یا امکانات مورد علاقه بازدیدکنندگان نباشد به راحتی باید گفت که اسم آنچه که الان برروی وب سایت شماست نمی توان محتوا نامید.

تصور می کنیم که شما به هر طریقی محتوای سایت خود را تامین کرده اید اما پیش از ارسال آنها به وب به سوالات زیر پاسخ دهید.

آیا فایل های صوتی درست کار می کنند؟

آیااز نظر گرامری و استفاده از علائم و نشانه های ادبی دقت لازم به عمل آمده است؟

ایا آنچه نوشته اید می تواند منظور اصلی شما را برساند؟

3-       برنامه نویسی:

در کمترین حالت وب سایت شما باید این امکان را داشته باشد که بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند از طریق آن نظرات و یا سوالاتشان را در میان بگذارند و همچنین فرم هایی در اختیار بازدیدکنندگان بگذارید تا بواسطه ان سایت شما را به دوستانشان معرفی کنند.

وب سایت شما ممکن است فقط به یک برنامه نویسی خیلی ساده نیاز داشته باشد و یانیاز به بانک اطلاعاتی پیچیده، موتور جستجو، تولید صفحات، ابزارهای ارتباطی و سیستم نگهداری مناسبی داشته باشد. اگر شما به تازگی اقدام به طراحی وب سایت کرده اید. سایت خود را از جنبه برنامه نویسی در سطح حداقل قرار دهید و اگر می توانید زمانی که دانش و تجربه لازم را در مورد مدیریت وب سایت به دست آوردید ویژگی های بیشتری را که برای ارائه پیام و هدف اصلی سایت مورد استفاده قرار هید.

برنامه نویسی برای سایت به طور کلی در دو شاخه مختلف تقسیم بندی می شود:

1-       برنامه نویسی که مستقیما در صفحات وب صورت می گیرد

برنامه نویسی صفحات وب پیرو اسامی ای همچون جاوا اسکریپت، جاوا، ActiveX و زبان های دیگر تغییر می کند. راه شناخت برنامه نویسی های مخصوص صفحات وب این است که اگر برای یک بار صفحه سایت بر روی مرورگر شما بارگذاری شود برنامه می تواند به کار خود ادامه دهد بدون اینکه نیاز به ادامه اتصال به اینترنت وجود داشته باشد. کارهای جالبی را می توان با برنامه نویسی مخصوص صفحات وب انجام داد که در زیر برخی از آنها معرفی می شوند.

·          مشاهده صفحات با پیمایش افقی

·          معرفی کردن نام صفحه وب با کلمات معمولی

·          تصاویر متحرک

·          صفحات تبلیغاتی

·          زمان، تاریخ و...

مشکلی که در استفاده از برنامه های مخصوص صفحات وب وجود دارد این است که بسیاری از کاربران فاقد مرورگر هایی هستند که از جاوا پشتیبانی کند یا اسکرپتها را اجرا کند.

 

2-       برنامه نویسی که در سرور سایت متمرکز می شود.

برنامه های طراحی سایتهای سمت سرور فراوان هستند. با این وجود برخی از انها از بقیه معروفتر و مورد استفاده تر هستند همانند php

غالب برنامه های سایت های سمت سرور جز بر نامه های CGI هستند. CGI به معنی دروازه مشترک میانجی می باشد و استانداردی برای ارتباط متقابل مروگر ها و سرورهاست.

از CGI ها در موارد زیر استفاده می شود.

·          صفحات ویژه یادداشت مهمان

·          انجمن های گفتگو

·          طراحی صفحات پویا

·          فرم در خواست اطلاعات

·          سیستم ارسال و دریافت ایمیل و مدیریت بر لیست ایمیل

·          آزمون

·          تهیه و ارائه محتوای بانک های اطلاعاتی

·          طراحی جلوه های گرافیکی پویا

·          کارتهای خرید

·          تایید گذر واژه

و....

سایت http://www.cgi-resources.com منبع خوبی برای تحقیق و مثالهای مختلفی از زبانهای مختلف برنامه نویسی است . همچنین سایت http://www.worldwidemart.com/scripts ارشیو خوبی از برنامه هایCGI با قابلیت دانلود دارد.در این سایت http://willmaster.com/master هم می توانید نمونه های زیادی از برنامه های CGI را دانلود کنید.

3-       پیدا کردن یک میزبان برای سایت

توجه و علاقمندی به ارائه خدمات پشتیبانی از مشتری بسیار مهم است به خصوص پس از انجام مراحل فروش پاسخگویی سریع به مشتری میتواند تاثیرات زیادی بر جای بگذارد.

4-   تبلیغ و ترویج خدمات سایت

وب سایت شما می تواند از راههای مختلفی که در اینترنت وجود دارد تبلیغ و معرفی گردد. اما روشهای معمول دیگری نیز وجود دارد که شامل انتشار و معرفی آن در اخبار، تبلیغات، معرفی در نامه های و کارتهای ویزیت اداری است.

یکی از روش های اینترنتی تبلیغ شامل معرفی سایت به موتورهای جستجو و دایرکتوری هاست. سایتhttp://searchenginewatch.com/ اطلاعات زیادی در مورد موتورهای جستجو در اختیار شما قرار خواهد داد.

5-   نگداری و توسعه سایت

اگر وب سایت شما هرکز تغییری نکند چه کسی از آن برای بار دوم بازدید خواهد کرد؟

اطلاعات سایت خود را به روز کنید، لینکهای غیر فعال شده را اصلاح کنید، و مطالب جدیدی به سایت خود بیافزایید تا آن را تازه و فعال کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد