لطفاً چند دقیقه از وقتتان را به گنجور هدیه دهید

نمی‌دانم با گنجور آشنایی دارید یا نه. گنجور مجموعه‌ای از آثار شاعران ایرانی است که بر روی وب یا نرم افزار می‌توانید به مرور اشعار آنها بپردازید یا به تفکیک شاعر و آثارش جستجو کنید. گنجور هم اکنون اشعار 44 شاعر پارسی‌گو را در خود جای داده است که در هر انتشار آثار جدیدی به آن اضافه می‌شود. گنجور یک پروژه متن‌باز است که به همت حمیدرضا محمدی راه اندازی شده و توسعه داده می‌شود و الحق که کار ارزشمندی است .
من دوست دارم این پروژه را با صفت شفاف صدا کنم. هر آنچه که در این پروژه اتفاق می‌افتد، هر کمکی که دریافت می‌شود و هر خرجی که می‌شود کاملاً به اطلاع کاربران می‌رسد و این چیزی است که موجب می‌شود برایش احترام قائل شوم و به عنوان یک کاربر بخواهم در توسعه آن کمک کنم.

گنجور

همانطور که گفتم گنجور متن‌باز است و سهمی از مخارج آن از طریق کمک‌های مالی اهدایی تامین می‌شود که این کمک‌ها عموماً صرف خرید و ارتقا سرور و همچنین خرید کتاب‌های جدید و اضافه کردن آن به مجموعه گنجور است. شما می‌توانید اینجا ریز کمک‌ها اهدایی را مشاهده کنید.
کتاب‌هایی که با کمک‌های شما خریداری می‌شوند باید توسط برنامه OCR به متن تبدیل شوند تا در برنامه قابل استفاد ه گردند، منتهی این داده‌ها باید از نظر صحت و درستی نوشتاری بررسی شوند که کار بسیار وقت گیری است در نتیجه امکانی فراهم شده تا با مشارکت کاربران این داده‌ها با روشی راحت بررسی و غربال گردند تا از نظر اشتباه تایپی و املای تصحیح شوند و خروجی‌های سالمی برای وارد شده به گنجور بدست آید که در اینجا می‌توانید توضیحات آن را بخوانید.

بازبینی گنجور

کار ساده ایست، هر بار که به این صفحه بروید یک مصرع بریده شده از کتاب بصورت فایل تصویری به شما نشان داده می‌شود که زیرش متنی نوشته شده، شما باید متن را با تصویر مقایسه کنید، اگر متن و تصویر یکسان بودند که آن را تایید می‌کند وگرنه باید زحمت بکشید متن صحیح را در کادر پایینی بنویسید و ذخیره کنید. با جمع‌آوری داده‌های بررسی شده توسط کاربران، نوشته‌های‌ کتاب به متن تبدیل می‌شوند و برای الحاق به گنجور اماده می‌گردد. بدیهی است که هر چه افراد بیشتری در این راه کمک کنند آثار بیشتری آماده خواهد شد و سریع تر به مرحله نهایی می‌رسد و در اختیار کاربران گنجور قرار خواهد گرفت.

حالا آنچه از شما می‌خواهم اینست که فقط 10 دقیقه از وقت روزانه‌تان را که با دور خوردن در فیسبوک و گودر و بازهای آنلاین تلف می‌کنید به این پروژه اختصاص بدهید و در توسعه گنجور کمک کنید، مطمئن باشید به جایی برنمی‌خورد ;)

» مشاهده وب سایت گنجور
» دریافت گنجور رومیزی
» صفحه بازبینی خروجیهای OCR گنجور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد