27 نکته وبلاگنویسی، یا به دست آوردن چند سال تجربه وبلاگنویسی در

پستهایی که درباره وبلاگنویسی می‌نویسم معمولا با استقبال خوبی روبرو می‌شود. دلیلش این است که خواننده می‌داند که همه این راه‌ها را خودم قبلا رفته‌ام و اگر چیزی اینجا می‌نویسم تضمین شده است برای خودم حداقل :) این سری هم یک پست بلند درباره وبلاگنویسی را با هم خواهیم داشت.
ارین فالکونر وبلاگنویسی بود که بسیار عالی آغاز کرد. او در 6 ماه نخست با 100 پست توانست 2000 کامنت و 3000 مشترک کسب کند. مطالب او به نوبه خودش با استقبال بسیار بالایی هم روبرو شد.
او برای این موفقیت 27 نکته را مدنظر قرار داد. در ادامه به بررسی این 27 اصل می‌پردازیم. به شما قول می‌دهم اگر بخواهید از صفر آغاز کنید، با این 27 درس و نکات کوتاهی که به آن اضافه کرده‌ام، یک شبه ره ساله را می‌روید و به اندازه چندین سال تجربه را در عرض کمتر از دو ساعت به دست خواهید آورد. با ما همراه باشید :)

نکته مهم: نوشته‌های قهوه‌ای رنگ، نکات کوچکی است که خودم اضافه کرده‌ام. حتما حتما حتما آنها را هم با دقت بخوانید.

یک / به دیگران ( بازدیدکننده گان وبلاگتان ) کمک کنید ، این یکی از قدرتمندترین راههایی است که میتواند به شما این اطمینان را بدهد که آنان دوباره به سایت شما سر خواهند زد.

دو / بلاگ نویسی صرفا یک راه مناسب برای درآمدزایی نیست. زیاد هم به این مسئله که فلانی درباره ی بدست آوردن پولهایی که ازین چه میگوید توجه نکنید. این کار نیاز به استعداد، تلاش و صبر دارد.
تنها در صورتی آن را انجام دهید که به نوشتن علاقمند باشید و چیزی برای نوشتن داشته باشید. قبل از دیدن هرگونه بازگشت جدی در این زمینه خودتان را برای سرمایه گذاری آماده کنید.
توی ایران که اصلا چیزی بر نمی‌گردد پس لطفا اگر عاشق نوشتن نیستید از اول، خودتان را مسخره خاص و عام نکنید :)

http://www.streem.us/assets/picture222280.jpg

سه / برای خوانندگان وبلاگتان ساده‌ترین راه برای مشترک شدن به فیدهایتان را فراهم کنید. مشترک وبلاگی شدن ، یکی از بهترین راه‌هایی است که یک خواننده‌ی وبلاگ می‌تواند داشته باشد.
اینجا را نگاه کنید. یک مثال خوب است برای این مورد :)

چهار / تمام فیدتان را برای خواندن ارائه کنید.حتی اگر این بدان معنی باشد که افرادی که از سایت شما بازدید میکنند کمتر ببینید.یک خواننده ی دائمی بهتر از یک خواننده ای است که مطالب شما را هرگز نمیخواند.سخت نگیرید !
من خودم شخصا فیدهایی را که مشکل داشته باشند یا نصفه ارائه بشوند دنبال نمی‌کنم. هر چند ممکن است استثنا‌ هم داشته باشد ولی شما ریسک نکنید و فیدتان را کامل ارائه کنید. مشترکین بیشتر بهتر از شاید کلیک بیشتر است :)

پنج / اگر از مفید و خوب بودن پستی که نوشته اید مطمئن نیستید، یک مقداری برایش وقت بگذارید و سبک سنگین کنید. اگر هم در نهایت نتوانستید خودتان را متقاعد کنید که پست خوبی است، آن پست را حذف کنید.یک پست بد از بی‌پستی بدتر است. پست های نامناسب باعث ایجاد سوالات مبهمی در ذهن خوانندگان وبلاگتان خواهد شد. زمانی که یک پست بد می‌نویسید، به آن گونه نوشتن ادامه خواهید داد.
این جوری یک جایی می‌بینید واقعا نوشته‌هایتان فقط به درد وقت تلف کردن می‌خورد و شما هم هیچ راهی ندارید که از این وضعیت خلاص شوید. بگذارید توقع خواننده‌هایتان از شما برود بالا و اجازه بدهید یقه شما را بچسبند رسما :)

شش / خودتان را آماده کنید برای اینکه بعد از سه یا چهار ماه از هرگونه ایده خالی شوید. تمام تلاشتان را بکنید تا در مقابل وسوسه الکی نوشتن مقاومت کنید و از نوشتن هر چیزی که باعث ایجاد ضعفی در وبلاگ شما می‌شود، خودداری کنید. آن حس‌هایی که قبلا داشته‌اید و حس می‌کردید چیزی به شما وحی می‌شود تا آن را بنویسید کم‌کم به سوی شما باز می‌گردد.
این یک چیز خیلی عجیبی نیست. همه به نوبه خودشان دچارش می‌شوند. تا یک مدت نتوانستید بنویسید وبلاگنویسی را رها نکنید.

هفت / همیشه آن چیزی که می‌دانید مهم نیست، اینکه چه کسانی را می‌شناسید هم مهم است. در واقع مطالب و محتوای خوب بازگشت ویزیتورهای وبلاگتان را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اما در ابتدای شروع وبلاگ نویسی‌تان ، شما نیاز به یک گروه دوستان اینترنتی دارید برای ایجاد تعاملات مجازیتان.قطعا شگفت زده خواهید شد زمانی که ببینید چقدر از این که شما بهترین مطالب‌تان را به اشتراک میگذارید خوشحال خواهند شد.
این یک چیز عادی است که در وبلاگستان فارسی به مافیا مشهور شده است!

هشت /
سرفصل‌ها و عنوان خبرهای جذاب را بنویسید و پست‌هایی را که در سایت های اجتماعی دارای بازخورد بالا هستند و با استقبال خوانندگان روبرو شدند را نیز لیست کنید.این راه یکی از بهترین راه هاست برای آنکه خوانندگان مطلب خاصی به وسیله‌ی معرفی کردن شما، وب‌سایت شما را پیدا کرده و مطالب آن را بخوانند.
کسی که این نکته را بسیار عالی فراگرفته است صادق جم است. اگر می‌خواهید منظور این نکته را خوب متوجه بشوید به لیستی که آخر این پست است رجوع کنید.

نه / هر آنچه در توان دارید را برای انتخاب سرخط مطلب‌تان وقت بگذارید و شروع پاراگراف‌تان را تا جایی که ممکن است جذاب آغاز کنید. اگر خواننده در همان ابتدای مطلب برای خواندن ادامه‌ی آن ترغیب نشود، عملا کیفیت مقاله‌ی شما از بین خواهد رفت و نادیده خواهد گرفته شد.
این قضیه توی هر چیزی مثل کتاب نوشتن یا فیلم ساختن هم هست. خیلی خیلی خیلی جدی بگیرید لطفا! یک مطلب یادم بیاندازید بعدا در این مورد بنویسم حتما.

ده / از دوستان، خانواده و دیگر آشنایان‌تان مودبانه خواهش کنید تا مطالب شما را به اشتراک بگذارند و به آنان رای مثبت دهند.ممکن است یک مقدار تقلب‌گونه به نظر برسد اما باور کنید تمام رقبای شما هم از همین روش استفاده می‌کنند.
من این را از بسیاری از دوستان مجازیم خواسته‌ام اما نتیجه‌ای نداده است. اصولا من هر چقدر به Share کردن مطالبم توسط دوستان صمیمی علاقه نشان دادم آنها بیشتر دریغ کردند. دلیلش را نمی‌دانم چیست ولی کلا در مورد دوستان‌تان {‌ مخصوصا من :) } مهربان‌تر باشید :)

یازده /
همه‌ی پستهای‌تان را برای سایت‌های اجتماعی ننویسید. خیلی کار جالب و درستی نیست و دیگران هم کم‌کم از این کار شما خسته خواهند شد.در لیستی که من از بلاگر های مورد علاقه‌ام تهیه کردم،  به ندرت کسی پیدا می‌شود که صفحه‌ی اولش را برای دیگ یا ردیت ایجاد کند.
اگرچه که این سایت‌ها از آسان‌ترین راه‌ها برای داشتن و گرفتن ترافیک بالایی بر روی سایت شماست ، اما این هم مهم است که یادتان باشد آنها تنها نماینده‌ی درصد کمی از جمعیت کاربران اینترنتی هستند.
اصلا کلیکی که از این وبسایت‌ها می‌شود فقط به درد پز دادن می‌خورد وگرنه برای شما مشتری دائم نمی‌شود. بعد از یک مدت‌ هم خوانندگان ثابت شما را فراری می‌دهد. می‌شوید عین این مجلات زرد پرتیتراژ که اعتبار زیادی نمی‌توانند کسب کنند.

دوازده / به تمامی بازخورد‌ها و انتقاد‌ها با دقت گوش دهید اما خیلی بر پایه‌ی این انتقادها کارهای اصلی خودتان را در وبلاگ انجام ندهید. اکثر مردم اطلاعات زیادی ندارند. وبلاگ شما فرزند ذهن شماست، اگر بخواهید همه را راضی نگاه دارید کمی سر ناسازگاری با شما خواهد برداشت.
یادتان باشد برای خودتان وبلاگ می‌نویسید. اگر قرار باشد همه را راضی کنید یک جایی دلزده می‌شوید. اما ابدا انتقادها را نادیده نگیرید. اگر یک نفر انتقاد می‌کند به معنای این نیست که فقط یک نفر انتقاد دارد. به معنای آن است فقط یک نفر حال و حوصله داشته است انتقادش را به گوش شما برساند. مغرور نباشید فرزندانم!

http://www.streem.us/assets/picture222279.jpg

سیزده / تجربه کنید‌! ریسک کنید و شانس خود را امتحان کنید‌، چندین نفر و نظرهای‌شان را برای خودتان حذف کرده و نادیده بگیرید، گاهی لازم است برخی کارها را برای در اوج ماندن و برتر بودن انجام دهید.

چهارده / همیشه به دنبال پیدا کردن زوایای متفاوت باشید. حتی اگر چیزی که شما میگویید ارزشمند باشد، در مقابل دیگر مطالب که شاید شبیه به مطلب شما نوشته شده باشد و تنها شباهت دلیل بر آن شود تا مطلب‌تان برای خواننده جذاب به نظر برسد هیچ امتیاز مثبتی نخواهید داشت.
برای همین است که نوآوری بهتر از کپی برداری جواب می‌دهد اصولا!

پانزده / در هر برنامه‌ی تجارت اینترنتی و … با هر کس که از شما این امر را بخواهد شرکت نکنید. اگر لینک دادن و لینک شدن شما ارزش و بهای کافی برای کارتان را برای شما ندارد این ایده‌ی خوبی نخواهد بود.
ارزان نباشید و قدر خودتان را بدانید. یک طرح موفق شرکت کنید بهتر است از هزاران طرح ناموفق.

شانزده / درباره ی خودتان و زندگیتان تا جایی که مربوط به موضوع نوشته‌تان میشود نیز چیزی بنویسید. بازگو کردن تجربیان مهم و معنی دار دیگران از زبان خودشان، خود از منابع مهم و ثابت برای شما خواهد شد.
توی کلاس‌های آموزش سخنرانی همیشه این نکته را گوشزد می‌کنند. هم ارائه شما را درست‌تر نشان می‌دهد. هم جو سخنرانی/ارائه/پست وبلاگ را گرم می‌کند و به خواننده اجازه می‌دهد خودمانی‌تر شود.

هفده / خوانندگان وبلاگ‌تان را به فکر کردن بیاندازید. این کار همیشه اتفاق نمی‌افتد و قطعا زمانی که اتفاق بیفتند آنان همچین کاری را فراموش نمی‌کنند.

هجده / خیلی خودتان را درگیر جاسازی تعداد زیادی از تبلیغات سایت‌های مختلف در وبلاگتان نکنید. داشتن ترافیک فوق‌العاده بالا بر روی سایت شما خیلی ارزشمندتر از آن است که شما وقت‌تان را برای یک تبلیغی که با هر کلیک 2‌ریال برایتان سود داشته باشد می‌ارزد.
خواهشا بی‌خیال این تبلیغات کلیکی، آن هم به صورت 1524 در هر وبلاگ بشوید. این جوری هم اعتبارتان را از دست می‌دهید و هم تبلیغات درست و حسابی را.

نوزده /
ظاهر وبلاگ. اگر وبلاگ شما در ظاهر تصویر خوشایندی نداشته باشد، قاعدتا خیلی هم جدی گرفته نخواهد شد، درهم ریختگی و شلوغی بیش از حد در وبلاگ و عدم امکان مطالعه‌ی آسان مطالب شما، همه و همه باعث آن خواهد شد تا خوانندگان وبلاگ شما خسته شده و وبلاگ‌تان را ترک کنند.یک ظاهر زیبا برای وبلاگتان باعث ترغیب خوانندگان وبلاگتان خواهد شد و خود یک عامل خواهد شد برای آنکه وبلاگ‌تان دارای بهای ویژه‌ای شود.
برای همین قالب وبلاگ من مفت گران است :)) به زودی درست می‌شود البته ;)

بیست / سر زدن به دیگر وبلاگ‌ها و وقت گذاشتن و نظر دادن برای تک‌تک‌شان هم کاریست که زیاد جالب نیست و بهتر است به آن زیاد اهمیت داده نشود.در عوض یک مطلب پر محتوا بنویسید و با ایمیل زدن به دیگر وبلاگ‌نویسان  آنان را شگفت زده کنید.
این یکی را کاملا رد می‌کنم. برعکس عمل کنید! اصلا مطالبتان را به دیگران ایمیل نکنید چون به نوعی اسپم فرستادن تلقی می‌شود. همین که مطلب خوب بنویسید کافی است. عوضش نظرات مفید و درست و حسابی توی وبلاگ‌های مفید و درست و حسابی بگذارید. خود من شخصا همیشه وبلاگ کسانی که توی وبلاگم کامنت می‌گذارند را دنبال می‌کنم.

بیست و یک / یه نظرهایی که در وبلاگتان می‌گذارند پاسخ دهید، خصوصا کسانی که نظری خلاف عقیده‌ی شما دارند.این یکی از بهترین راه‌هایی است که شما بدین وسیله می‌توانید به خوانندگان وبلاگتان نشان دهید که برای آنان ارزش قائلید و ارزش وقت و زمانی که آنان برای خواندن وبلاگ شما گذاشته‌اند را می‌دانید.

بیست و دو / وقتتان را صرف خواندن دیگر وبلاگ ها با وسواس بسیار و چک کردن آمار ترافیک سایت دیگران نکنید، بهتر است این وقت را صرف کارهایی کنید که ترافیک سایت خود را بالا ببرید، مانند ایجاد محتوا، تحقیقات، ارسال کردن مطالب به فوروم های مربوطه و …
این را بنویسید بزنید به دیوار اتاق‌تان. بی‌خیال وبلاگ‌های دیگر شوید. مسلما اگر محتوای خوب تولید کنید حال همه رقبا را می‌گیرید.

بیست و سه / اگر به موفقیتی در زمینه ی وبلاگ نویسی دست می‌یابید خیلی نیاز نیست آن را همه جا جار بزنید اما اجازه دهید تا خوانندگان وبلاگ شما تا حدی ازین خبرها باخبر شوند.

بیست و چهار / از بلاگ کارناوال‌ها استفاده کنید. این یکی از آسانترین راههایی است برای آنکه شما تبادل لینک کنید و خوانندگان وبلاگتان را بشناسید و خواننده پیدا کنید بدون آنکه آنان شما را بشناسند.
تا یادم نرفته است به جشنواره نوروزی نزدیک می‌شویم. البته مشترکین این وبلاگ خبرش را حتما دریافت می‌کنند.

بیست و پنج / بهترین نوشته هایتان را به طور ثابت در یک صفحه‌ی خاص و در جایی که دیده شود قرار دهید. هدف اصلی شما هم همین است. اینکه خوانندگان وبلاگ شما بهترین مطالب شما را پیدا کرده و بخوانند، پس چرا بهترین کارهایتان را در بایگانی نگه دارید و بگذارید خاک بخورند و تا مدتها خوانده نشوند؟
این یک یادآوری برای خود من هم هست. کار بسیار پسندیده‌ای که مدتهاست در فکر انجامش هستم. توی وبلاگهای بزرگ جهان نمونه‌های بسیاری از این مطلب می‌بینیم اما توی وبلاگستان فارسی نمونه‌ها برای این مورد بسیار اندک است.

بیست و شش / آن چیزی را انجام دهید که اطمینان دارید برای‌تان مفید است و اصطلاحا روی شما جواب میدهد. سعی کنید خود واقعی‌تان باشد و یک شخصیت در ظاهر خوب تلاش دروغین نکنید. قطعا جایی به مشکل بر میخورید و این تلاش شما پایدار نخواهد ماند. مردم در نهایت حقیقت را خواهند فهمید.
برگردید و درس 14 را باز هم مرور کنید.

http://www.streem.us/assets/picture222282.jpg

بیست و هفت / وبلاگ‌هایی که درباره‌ی وبلاگ‌نویسی و راه‌ها و روش‌های آن توضیح می‌دهند و مطلب می‌نویسند را بخوانید، این وبلاگها منابع مهمی برای یادگیری فنونی برای وبلاگ‌نویسی هستند. به خصوص در زمینه‌های فنی !

چگونه لپ‌تاپ خود را به یک WiFi Hotspot تبدیل کنیم و اتصال به اینترنت

اگر شما برای اتصال به نت از یک مودم وایرلس در منزل یا محل کار خود استفاده نمی کنید دیگر نگران  نباشید اکنون با خواندن این پست و نصب یک نرم افزار کم حجم به راحتی می توانید به وسیله لپ تاپ خود اینترنت آن را به صورت وایرلس در محیط برای لپ تاپ ها و یا موبایل های دیگر به اشتراک بگذارید. در حقیقت با این روش لپ تاپ شما به یک WiFi Hotspot تبدیل خواهد شد. اما این کار چگونه ممکن می شود ؟

در ابتدا نرم افزار  Connectify را از اینجا دانلود و نصب نمایید . سپس بعد از اجرا در سطر اول یعنی WiFi Name نام شبکه وایفای خود را تعیین کنید که یک نام دلخواه خواهد بود . در بخش بعدی یعنی Passphrase برای شبکه خود یک پسورد تعیین کنید تا از لحاظ امنیتی مشکلی پیش نیاید و تنها خودتان و کسانی که پسورد آن را دارند بتوانند به شبکه وایرلس دسترسی پیدا کنند. در نهایت در بخش سوم یعنی اینترنت نام کانکشنی که بدان در لپ تاپ خود متصل هستید را انتخاب نمایید. اکنون با زدن گرینه Start Hotspot لپ تاپ شما اینترنت خود را برای موبایل ها و سایر لپ تاپ های دیگر به اشتراک می گذارد و با سرچ کردن وایرلس نام انتخابی که در سطر اول گذاشتید نمایش داده و به راحتی می توانید به آن متصل شوید. بدین ترتیب اینترنت پرسرعت خود را به راحتی به دستگاه های مجهز به وایرلس نظیر موبایل , آیفون و آیپاد ,  PSP  و سایر لپ تاپ های دیگر به اشتراک گذارید بدون آنکه مودم وایرلس داشته باشید !  ( ضمنا به این نکته توجه داشته باشید که تیک بخش Intrernet Connection Sharing کارت شبکه اتان را  زده باشید تا به شما اجازه شـِر کردن نت داده شود )

پی نوشت : نسخه Connectify در این پست سازگار با ویندوز سرور۲۰۰۸ و ویندوز ۷ است ؛ دوستان اگر نسخه سازگار با ویندوز ویستا و اکس پی را در اختیار داشتند در نظرات اعلام کنند

توضیحات دوست خوبم محمدرضا در مورد این نرم افزار : connectify  از قابلیت جدیدی در ویندوز ۷ استفاده میکنه به اسم Virtual Wi-Fi با این قابلیت جدید شما میتونی با همون یک عدد کارت شبکه بی سیم، هم اینترنت بگیری و هم همزمان اون رو به اشتراک بگذاری
برای همین این کار در ویندوزهای قبل از ۷ امکان پذیر نیست.البته به اشتراک گذاری اینترنت با لپتاپ یا کارت شبکه بی سیم قبلا هم بوده در ویندوز و مک، اما فرق این مدل در ویندوز ۷ اینه که نیازی نیست ۲ کارت شبکه درگیر باشه، در حالیکه در مدل Ad Hoc که در مک و ایکس پی وجود داره، شما باید اینترنت رو از مودم یا کابل بگیری و توسط کارت بی سیم به اشتراک بگذاری. با connectify نیازی به ۲ کارت شبکه نیست و همون بی سیم لپتاپ کافیه که هم بگیری ازش هم به اشتراک بگذاری ؛ با توجه به این تفاوت، قابلیت اشتراک گذاری در xp اینجا توضیح داده شده