لطفاً چند دقیقه از وقتتان را به گنجور هدیه دهید

نمی‌دانم با گنجور آشنایی دارید یا نه. گنجور مجموعه‌ای از آثار شاعران ایرانی است که بر روی وب یا نرم افزار می‌توانید به مرور اشعار آنها بپردازید یا به تفکیک شاعر و آثارش جستجو کنید. گنجور هم اکنون اشعار 44 شاعر پارسی‌گو را در خود جای داده است که در هر انتشار آثار جدیدی به آن اضافه می‌شود. گنجور یک پروژه متن‌باز است که به همت حمیدرضا محمدی راه اندازی شده و توسعه داده می‌شود و الحق که کار ارزشمندی است .
من دوست دارم این پروژه را با صفت شفاف صدا کنم. هر آنچه که در این پروژه اتفاق می‌افتد، هر کمکی که دریافت می‌شود و هر خرجی که می‌شود کاملاً به اطلاع کاربران می‌رسد و این چیزی است که موجب می‌شود برایش احترام قائل شوم و به عنوان یک کاربر بخواهم در توسعه آن کمک کنم.

گنجور

همانطور که گفتم گنجور متن‌باز است و سهمی از مخارج آن از طریق کمک‌های مالی اهدایی تامین می‌شود که این کمک‌ها عموماً صرف خرید و ارتقا سرور و همچنین خرید کتاب‌های جدید و اضافه کردن آن به مجموعه گنجور است. شما می‌توانید اینجا ریز کمک‌ها اهدایی را مشاهده کنید.
کتاب‌هایی که با کمک‌های شما خریداری می‌شوند باید توسط برنامه OCR به متن تبدیل شوند تا در برنامه قابل استفاد ه گردند، منتهی این داده‌ها باید از نظر صحت و درستی نوشتاری بررسی شوند که کار بسیار وقت گیری است در نتیجه امکانی فراهم شده تا با مشارکت کاربران این داده‌ها با روشی راحت بررسی و غربال گردند تا از نظر اشتباه تایپی و املای تصحیح شوند و خروجی‌های سالمی برای وارد شده به گنجور بدست آید که در اینجا می‌توانید توضیحات آن را بخوانید.

بازبینی گنجور

کار ساده ایست، هر بار که به این صفحه بروید یک مصرع بریده شده از کتاب بصورت فایل تصویری به شما نشان داده می‌شود که زیرش متنی نوشته شده، شما باید متن را با تصویر مقایسه کنید، اگر متن و تصویر یکسان بودند که آن را تایید می‌کند وگرنه باید زحمت بکشید متن صحیح را در کادر پایینی بنویسید و ذخیره کنید. با جمع‌آوری داده‌های بررسی شده توسط کاربران، نوشته‌های‌ کتاب به متن تبدیل می‌شوند و برای الحاق به گنجور اماده می‌گردد. بدیهی است که هر چه افراد بیشتری در این راه کمک کنند آثار بیشتری آماده خواهد شد و سریع تر به مرحله نهایی می‌رسد و در اختیار کاربران گنجور قرار خواهد گرفت.

حالا آنچه از شما می‌خواهم اینست که فقط 10 دقیقه از وقت روزانه‌تان را که با دور خوردن در فیسبوک و گودر و بازهای آنلاین تلف می‌کنید به این پروژه اختصاص بدهید و در توسعه گنجور کمک کنید، مطمئن باشید به جایی برنمی‌خورد ;)

» مشاهده وب سایت گنجور
» دریافت گنجور رومیزی
» صفحه بازبینی خروجیهای OCR گنجور

بیت دیفندر

با گسترش اینترنت در ایران و دسترسی بیشتر مردم به آن، دامنه تهدیدات و حملات اینترنتی گسترده‌تر شده و لزوم استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی و جلوگیری از نفوذ ویروس‌ها و آسیب رساندن به اطلاعات بیش از پیش احساس می‌شود. متاسفانه در کشور ما کاربران آنچنان که باید و شاید از اهمیت این موضوع مطلع نیستند و سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تجاری نیز استفاده از راهکارهای امنیتی را چندان جدی نمی‌گیرند و اغلب به نصب یک آنتی‌ویروس کهنه بسنده می‌کنند.

کارشناسان امنیت همواره کاربران را به استفاده از فایروال‌ها و آنتی ‌ویروس‌های قدرتمند با بروزسانی‌های جدید توصیه می‌کنند که تا حد زیادی می‌تواند کاربران را در برابر آسیب‌ها مختلف حفظ نماید. خوشبختانه در سالیان اخیر شرکت‌های نرم‌افزاری امنیتی مطرحی وارد بازار ایران شده‌اند که با فروش لیسانس‌های اصل به مشتریان خود خدمات و پشتیبانی ارائه می‌دهند که قیمت‌های مناسبی نیز دارند. هر چند که ما در ایران عادت به پرداخت پول برای اینگونه چیزها نداریم و اصولاً مفتش را ترجیح می‌دهیم ولی فکر می‌کنم حداقل در این مورد خوبست دست به جیب شویم.

بیت دیفندر

نام Bitdefender را که شنیده‌اید؟ محصول یک شرکت رومانیایی است که از سال 2001 تا بحال عرضه می‌شود و به گواهی نتایج AV-Comparatives جز 5 آنتی ویروس برتر جهان قرار دارد. در این مطلب قصد دارم با استفاده از آخرین نتایج AV بیت‌دیفندر را با چند محصول دیگر مقایسه کنم و نگاهی به نتایج آنها داشته باشیم. (این مطلب بر اساس نتایج سنجش آگوست 2010 نوشته شده است.)

میزان شناسایی ویروس‌ها

نتایج آنتی ویروس ها

مهمترین کار یک آنتی ویروس شناسایی بیشترین و جدیدترین ویروس‌هاست. در جدول بالا جزئیات میزان شناسایی محموعه‌ای از ویروس ها، کرم‌ها، تروجان، اسکریپت‌ها و بدافزارها را برای 5 آنتی ویروس مختلف مشاهده می‌کنید که علاوه بر آن سرعت اسکن و تشخیص اشتباه نیز مد نظر قرار داده شده و بر اساس عملکرد نهایی به هر یک از محصولات درجه‌ای تعلق گرفته است. در این تست بیت‌دیفندر بیشترین میزان شناسایی را در بین 4 آنتی ویروس دیگر داشته و با اشتباه کم و سرعت اسکن مناسب بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است.

عدم تشخیص و شناسایی

گراف عدم تشخیص بدافزارها

بسیار مهم است که یک آنتی ویروس گستره زیادی از ویروس‌ها و بدافزارها را بشناسد و توانایی جلوگیری از آنها را داشته باشد. در گراف بالا درصد بدافزارهای شناسایی نشده را برای هر نرم‌افزار نشان داده شده است. برای اینکه از اهمیت این موضوع مطلع شوید باید بدانید که داشتن 0.1 درصد در نمودار به معنی شناسایی نکردن حدود هزار فایل مخرب است که بیت دینفدر از این حیص رتبه بسار خوبی نسبت به سایرین دارد.

تشخیص و هشدار اشتباه

هشدار اشتباه

هشدار اشتباه به فایلهای پاک و سالم یا چیزی که ما در عاماینه به آن گیردادن می‌گوییم یکی از موادریست که می‌تواند در عملکرد و انتخاب یک آنتی ویروس بسیار دخیل باشد. در تصویر  بالا مشخص شده که بیت‌دیفندر اشتباه کمی در این زمینه دارد و توانسته با کسب رتبه سوم در بالای جدول قرار گیرد.

سرعت اسکن

سرعت اسکن

سرعت اسکن از ویژگی‌های تاثیرگذار و مهم یک آنتی ویروس خوب است. توانایی اسکن فضای کامپیوتر در کمترین زمان و با دقت بالا و تعداد اشتباهات کم چیزست که هر کاربر از آنتی ویروس مورد نظر خود انتظار دارد و این امر مسلماً در رتبه آن تاثیر می‌گذارد. بیت‌دیفندر در این تست با سرعت 12.1 MB/Sec در مقابل دیگر آنتی ویروس‌ها از عملکرد خوبی برخوردار بوده و قابل ستایش است.

نتیجه نهایی

رتبه آنتی ویروس

در پایان سنجش‌ AV-Comparatives آنتی‌ویروس‌ها در سه سطح Advanced, Standard و +Advenced  رتبه‌بندی می‌شوند. با تجمیع نتایج بدست آمده در تست‌های مختلف در نهایت آنتی ویروس Bitdefender موفق به کسب رتبه +Advanced شد و در در رتبه 4  برترین آنتی ویروس‌های جهان قرار گرفت.