سایت امروز: برای علاقه‌مندان به جاوا اسکریپت. آموزش جاوا اسکریپت به فارسی:

www.iranjavascript.com

مطلب امروز: معمولاً نرم افزارهایی که خریداری می‌کنید بالیسانس‌های مختلفی عرضه می‌شوند. هر یک از آنها اطلاعاتی درباره مسائل قانونی می‌دهند و درباره مزایا و معایب آن مطالبی را می‌نویسند. آنچه که در این مقاله می‌خوانید، فارسی شده آن مطالب است.

Shareware

بیشتر برنامه‌های روی سی‌دی‌های رایگان Shareware هستند. این بدان معنی است که در اغلب مواقع، برنامه می‌تواند برای مدت محدودی استفاده شده که معمولاً 30 روز است و پس از آن، معمولاً برخی از قابلیتهای اصلی برنامه، غیرفعال می‌شود. پس از آن باید پول خرید آن را بدهید. توجه کنید که برخی از Sharewareها عملاً مدت زمان محدودی ندارند ولی اگر می‌خواهید از آنها استفاده کنید، باید آنرا ثبت (register) کنید.

Trialware

این گونه برنامه‌ها، نوعی Shareware محسوب می‌شوند. اغلب این برنامه‌ها در پکیج کاملی عرضه می‌شوند ولی مدت زمان استفاده از آنها کمتر از 30 روز است. پس از مدت موردنظر، معمولاً این برنامه‌ها از کار باز می‌ایستند یا اینکه برخی از قابلیتهای آن غیرفعال می‌شود و اینقدر کند می‌شوند که استفاده از آنها دشوار خواهد بود.

Freeware

یک برنامه Freeware برنامه‌ای کاملاً رایگان است. البته شما در استفاده از این برنامه‌ها آزاد هستید ولی در استفاده از کد آن آزاد نیستید و حق ندارید که کد این برنامه را در برنامه‌های شخصی خود استفاده کنید. البته بعضی وقتها هم از شما خواسته می‌شود که وقتی این برنامه را استفاده کردید یک کارت‌پستال برای نویسنده برنامه بفرستید، شاید برایتان کمی عجیب باشد، اینطور نیست، در چنین مواقعی به آنها Postcardware می‌گویند.

Adware

اینگونه برنامه‌ها اغلب با اینترنت آمدند، بخصوص وقتی که روی اینترنت مجبور به پرکردن فرمی یا رجیسترکردن چیزی هستید، در این گونه مواقع از شما جزئیاتی پرسیده می‌شود که عملاً در قالب این سوالات در حال تبلیغ کردن خودشان هم هستند،‌اینکار کمی روانشناسانه به نظر می‌رسد.

Demo

یک دمو، یک نسخه کوچک شده از یک برنامه کامل است، آنها معمولاً قابلیتهای محدودی از یک برنامه کامل را به شما ارائه می‌دهند تا زیر زبانتان مزه کند و بعد پول خرید آنرا بدهید.

Spyware

این برنامه‌ها در صدر برنامه‌های بحث‌انگیز هستند. آنها روی سیستم شما نصب می شوند و بعد از آن اطلاعاتی را در مورد ماشین شما به نویسنده این برنامه می‌دهند. گاهی این اطلاعات می‌تواند سایتهای وبی باشد که شما آنها را می‌بینید یا اینکه PC خود را به چه منظوری استفاده می‌کنید. ما به شما توصیه نمی‌کنیم که اینگونه برنامه‌ها را روی سیستم خود نصب کنید.

Charityware

اینگونه برنامه‌ها چیزی بین freeware و Shareware هستند. آنها معمولاً از شما می‌خواهند که به جای پرداختن پول برنامه به نویسنده آن، پول را به یک سازمان خیریه اعطا کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد