بررسی و مقایسه مصور وضعیت نقشه های اپل و گوگل در ایران !

چند ماهی از ارائه iOS6 و به تبع اون نقشه های اپل می گذرد. اپل از مدت ها قبل در کنفرانس معرفی iOS6 وعده این را داده بود که نقشه های اپل را جایگزین نقشه های گوگل خواهد کرد. خبری که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد و از همان ابتدا بر طبل عدم موفقیت این نقشه ها کوبیدند. بعد از معرفی نقشه اپل حتی طرفداران خوش بین اپل نیز از این نقشه ها راضی نبودند و کار به جایی رسید که تیم کوک مدیر اپل در اقدامی کم سابقه و شاید بی سابقه بابت نقص هایی که در ابتدا در این نقشه ها بود از کاربران اپل عذرخواهی کرد. شاید اگر استیو جابز زنده بود این نقشه ها تا زمان رفع نقص منتشر نمی شدند و اگر به فرض محال منتشر می شدند جابز بعید بود بابت ارایه آن عذرخواهی کند. اما در این پست تصمیم گرفتم به بررسی این نقشه ها در ایران بپردازیم و آن را با نقشه های گوگل و همینطور نوکیا مقایسه کنیم.

در ابتدا به میدان ونک رفته و تصاویر ماهواره ای گوگل مپ و اپل مپ را مقایسه می کنیم. تصویر زیر مربوط به نقشه های اپل از میدان ونک در وضعیت ماهواره یا ستلایت است :

اما تصویر زیر مربوط به تصاویر گوگل مپ از میدان ونک در وضعیت ماهواره یا ستلایت است :

با مقایسه این دو تصویر ماهواره ای از میدان ونک فرق چندانی بین نقشه اپل و گوگل در بخش ماهواره و در این منطقه نمی‌بینیم. با توجه به زاویه برج نگار در بخش بالایی دو عکس متوجه می شویم زاویه ای که گوگل و اپل عکس های خود را گرفته اند با هم متفاوت است اما به نظر می رسد زمان گرفتن تصاویر گوگل مپ جدیدتر از تصاویر اپل باشد. ( سقف دار شدن ایستگاه تاکسی ونک و طرح جدید میدان ونک )

اما در حالت مپ به نظر می رسد اوضاع جور دیگری است. در تصویر زیر میدان ونک از دید گوگل در وضعیت نقشه یا مپ را مشاهده می کنید :

و حال در زیر نقشه اپل از همین مکان را در وضعیت مپ مشاهده می نمایید :

کاملا واضح است که نقشه اپل بسیار ناقص تر از نقشه گوگل است. در حالیکه گوگل در میدان ونک حتی اماکن تجاری و حتی سرویس بهداشتی میدان ونک را مشخص کرده نقشه اپل نیمی از خیابان ها و کوچه های اطراف میدان ونک را در خود ندارد و اماکن نیز روی آن مشخص نشده است و به نظر می رسد برای کامل شدن راه درازی را در پیش رو دارد.

اما بیایید نقشه های اپل را با نوکیا مقایسه کنیم و ببینیم این نقشه ها در میدان ونک چه تفاوتی با نقشه های گوگل و اپل دارند . در زیر تصویر ماهواره ای نوکیا را از میدان ونک مشاهده می نماییم :

و در عکس زیر تصویر نقشه میدان ونک از دید نوکیا را مشاهده می کنیم:

با مقایسه تصاویر می شود به این نتیجه رسید تصاویر ماهواری ای گوگل و اپل به مراتب از تصاویر ماهواره ای نوکیا دارای کیفیت بالاتری هستند اما نقشه های گوگل و سپس نوکیا از نقشه اپل کامل تر است. در نقشه نوکیا نیز حتی ما بعضی از اماکن را مشاهده می کنیم که نامگذاری شدند چیزی که در نقشه های اپل فعلا در این نقطه دیده نمی شود و نیازمند این است که کاربران آن را تکمیل کنند.

نکته ای که واضح است در حال حاضر نقشه های اپل حرفی برای گفتن ندارد و باید در انتظار آینده نشست و دید که تا چه حد می تواند این نقشه ها پیشرفت کنند. نکته دیگر اینکه در حال حاضر تمامی این نقشه ها یعنی گوگل ، نوکیا و … روی آی دیوایس ها قابل دسترسی‌ست و بر خلاف ادعای بعضی افراد ناآگاه کسانی که مایل باشند می توانند از آن نقشه ها به صورت Web App استفاده نمایند. این در حالی‌ست که به نظر می رسد در روزهای آینده شاهد عرضه اپلیکیشن گوگل مپ در اپل استور نیز باشیم. اپلیکیشنی که شایعات مبنی بر کامل تر و بسیار سریع تر شدن آن نسبت به نسخه های قبلی موجود روی آی دیوایس ها خبر می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد